Jahil Murakkab Vs. Jahat Murakkab (Jahat Maksima)

Baru-baru ini ketika sedang asyik melayari internet, saya terbaca satu artikel yang agak menarik perhatian saya. JAHIL MURAKKAB…Walaupun tajuknya ntah ape-ape dan isi kandungannya pun lagi tak ketahuan apa kaitannya dengan tajuk, tapi saya rasa terpanggil untuk menjelaskan beberapa perkara berhubung apa yang ditulis.

Pertama, apa makna jahil murakkab..?!. Jahil berasal dari perkataan Arab yang memberi makna tidak mengetahui, bodoh atau cetek pengetahuan. Murakkab juga adalah perkataan Arab yang memberi maksud berganda. Maka, jahil murakkab memberi maksud jahil yang berganda (Kamus Dewan).

Istilah Jahil Murakkab digunakan kepada orang yang jahil/tidak tahu tentang sesuatu perkara dan juga jahil/tidak tahu yang dia dalam kejahilan.Maka, kebiasaannya orang ini tidak akan cuba berusaha untuk memahami dan lebih malang, tidak menerima tunjuk ajar dan nasihat orang lain kepadanya.

Kedua, orang yang melakukan persidangan dun Perak di bawah pokok dituduh sebagai jahil murakkab… Jangan terlalu gelojoh melabel seseorang atau sesuatu pihak dengan istilah-istilah tertentu tanpa usul periksa dan pertimbangan yang waras...! Beberapa persoalan perlu dijawab terlebih dahulu..Kenapa mereka bersidang di bawah pokok? Siapa mereka ini, penjaja pasar malam ker? Atau pekerja kilang ker? Atau pengawal keselamatan ker? Atau ADUN ker? Kalau mereka ini ADUN-ADUN yang dipilih oleh rakyat, kenapa tak bersidang di dalam dewan undangan negeri sebagaimana biasa semenjak mereka bergelar YB? Atau kerana mereka dihalang dari memasuki dewan? Kalau benarlah mereka dihalang, SAMSENG mana yang menghalang kerana mereka ini menang dan layak memerintah melalui undian rakyat kepada mereka dalam pilihanraya umum yang lalu.Bukan berkuasa dengan sebab melakukan revolusi atau rampasan kuasa !!

Maka, persoalannya sekarang ialah siapa sebenarnya yang jahil….Orang yang bertindak menghalang ini tahu atau sebenarnya jahil tentang perlembagaan dan undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak. Pakar perlembagaan Malaysia, Prof Dr. Aziz Bari mengatakan bahawa Dato’ Seri Nizar masih MB Perak yang sah dan ini diakui sendiri oleh beberapa tokoh pimpinan UMNO seperti Ku Li dan Tun Mahathir (sebelum ianya diputuskan oleh Hakim Mahkamah Tinggi).

Bila membaca artikel tersebut, kadang-kadang rasa lucu dan gelihati pun ada jugak.Contohnya bila disebut pendokong parti yang memperjuangkan Islam sebagai munafiq.Tindakan mereka disebut sebagai kemunafikan.Yang tukang label tu pulak daripada parti hidup melayu.Sebuah parti yang semenjak ianya ditubuhkan, boleh disenaraikan berapa banyak tindakan yang dibuat membelakangkan Islam.Bahkan, adakalanya boleh dikategorikan sebagai menolak dan menentang ajaran suci Islam.

Bukankah ada pemimpin mereka yang telah berusaha menghapuskan perkataan Islam daripada mana-mana parti dan pertubuhan dalam negara ini ?!

Bukankah ada pemimpin mereka yang bertanggungjawab merobohkan masjid, rumah Allah ?!. Sedangkan Allah SWT berfirman yang bermaksud; ”Dan siapakah yang lebih zalim dari orang-orang yang menyekat dan menghalang dari menggunakan masjid-masjid Allah untuk menyebut nama Allah di dalamnya, dan ia berusaha pula untuk merobohkan masjid-masjid itu….” –Al- Baqarah : 114.

Bukankah pemimpin mereka yang bertanggungjawab menggubal beberapa undang-undang yang jelas bercanggah dengan syariat Islam seperti Akta ISA dan sebagainya?!.

Bukankah ada di kalangan alim ulama’ mereka, bahkan keseluruhan mereka hanya membisu dan memekakkan telinga apabila pemimpin mereka menutur atau melakukan sesuatu yang bertentangan dengan Islam ?!. Sedangkan Allah SWT berfirman yang bermaksud; ”…Dan siapakah yang lebih zalim dari orang yang menyembunyikan keterangan yang telah diberikan Allah kepadanya…”-Al-Baqarah : 140.

Bukankah ada di kalangan pemimpin mereka yang berani mencabar hukum hudud dari dilaksanakan dalam negara ini ?!.

Bukankah ada pemimpin mereka yang pernah menghina sunnah junjungan besar nabi Muhammad SAW ?!.

Bukankah ada pemimpin mereka yang menokok tambah ajaran Islam yang telah disempurnakan oleh Allah dan mendakwa itulah Islam yang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang?!. Sedangkan Allah SWT berfirman yang bermaksud; “Dan siapakah yang lebih zalim dari orang yang mengada-adakan perkara-perkara yang dusta terhadap Allah atau yang mendustakan ayat-ayat keteranganNya? Sesungguhnya orang-orang zalim itu tidak akan berjaya”- Al-An’am : 21.

Bukankah, bukankah, bukankah dan berapa banyak persoalan lagi boleh diutarakan yang kesemuanya menunjukkan kebobrokan dan kejahatan mereka..!

Maka nasihat saya, sebelum mengatakan muka orang lain hodoh, ambil tudung periuk dan telek muka sendiri dulu. Kalau tak nampak jugak, masukkan kepala ke dalam periuk tu.. Jangan sekadar nak jaga periuk nasi jer…

Ya Allah ! Berilah hidayah petunjukMu kepada kaum bangsaku agar mereka kembali kepada fitrah Islam..

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright @ 2008 BabMusalla: Jahil Murakkab Vs. Jahat Murakkab (Jahat Maksima) | Original Template By Orca Wave Wordpress | Modified By iEn | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top