Perjuangan Hidup Mesti Diteruskan

Bulan Ramadan telah melabuhkan tirainya. Berlalu dengan seribu satu kenangan manis bagi mereka yang merebut peluang beribadah dan memperbanyakkan amalan.Walaupun ‘jadualnya’ dilihat agak padat dengan di siang hari diwajibkan berpuasa di samping galakan amalan-amalan sunat. Di malam harinya pula disunatkan bersolat terawih selain bertadarrus, tazkirah dan pelbagai lagi ibadah yang sunat.Namun kelazatan dan kenikmatan beribadah menghilangkan segala kepenatan dan keletihan. Itulah anugerah awal dari Allah SWT di dunia!

Sebaliknya mereka yang tidak merebut peluang keemasan ini akan bersarang dalam dirinya seribu satu penyesalan yang bagaimana hebat pun seseorang itu, dia tidak mampu mengembalikan semula waktu yang sudah berlalu.Itupun kalau dia memiliki apa yang disebut oleh Allah sebagai ‘Nafs Lawwamah’ (jiwa yang sentiasa menegur dan menempelak dirinya sendiri semasa ia berbuat baik atau berbuat jahat. Ketika berbuat baik, ia menempelak dirinya mengapa dia tidak membuat yang lebih banyak. Sebaliknya kalau dia melakukan kejahatan, lebih-lebih lagi tempelak dan sesalnya).

Namun perlu menjadi muhasabah bersama ialah ibadah dan amalan yang dibuat sepanjang sebulan Ramadan itu tidak seharusnya berakhir dengan berakhirnya Ramadan.Ianya perlu diteruskan setelah diri ‘terbiasa’ dengan amalan yang dilakukan dalam tempoh sebulan latihan.Kalau pun tidak sehebat amalan dalam Ramadan, sekurang-kurangnya sedikit sebanyak dapat dipraktikkan dalam bulan-bulan yang berikutnya.

Contohnya, solat berjamaah di masjid/surau dan membaca Al-Quran. Kalau di bulan Ramadan dapat membaca Al-Quran satu juzuk dalam masa satu hari, setidak-tidaknya pada bulan yang lain Al-Quran masih dapat dibaca walaupun satu mukasurat sehari.Biarlah bacaan Al-Quran menjadi salah satu aktiviti dalam jadual harian hidup kita.

Kalau pun kita dah khatam Al-Quran dalam bulan Ramadan yang lalu, ulang semula bacaan selepas Ramadan…, atau tak sempat nak habiskan tiga puluh juzuk dalam Ramadan yang lalu, sambunglah semula lepas Ramadan.Jangan jadikan ibadah kita seperti buah durian, duku dan manggis yang hanya datang secara bermusim !

Lebih-lebih lagi mereka yang memikul amanah Allah menyampaikan dakwah dan berjihad. Keperluan untuk mendampingi Al-Quran adalah lebih dituntut dibandingkan dengan orang lain.Ini kerana dalam melaksanakan tugas yang mulia ini, mereka pasti akan menempuhi pelbagai ujian dan cabaran .

Bagaimana hebat pun kita, bagaimana bersemangat pun kita, bagaimana bijak pun kita, bagaimana berani pun kita, bagaimana jauh pun pandangan kita………….Kita masih tidak mampu berdepan dengan cabaran yang bakal tiba kerana kita masih berlegar di dalam kotak yang namanya makhluk. Maka pergantungan kita tetap kepada Allah.Apatah lagi apabila tugas yang dipikul itu ialah membawa risalah Allah, agak pelik dan janggal jika tidak ada atau kurang pergantungan kepada Allah.

Maka bacaan Al-Quran, belajar dan mengkaji isi kandungannya serta ibadah-ibadah yang dilakukan ini adalah sebagai pergantungan kita kepada rahmat dan bantuan dari Allah SWT. Disamping bertindak sebagai penawar dan penyubur kepada iman dan aqidah kita.

Firman Allah SWT dalam surah Al-Isra’ : 82 yang bermaksud ; “Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya..”

Firman Allah SWT dalam surah Yunus : 57 yang bermaksud ; “Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang telah menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan menjadi hidayah untuk keselamatan serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.”

Firman Allah SWT dalam surah Taha : 2-3 yang bermaksud ; “Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menaggung kesusahan. Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah”.

Sama-samalah kita renungkan kata-kata dua ilmuan agung Islam di bawah ini :

Berkata Ibrahim Al-Khawwas : “Lima perkara menjadi penawar bagi hati ;
1.Membaca Al-Quran dengan tadabbur
2.Mengosongkan perut (dengan berpuasa)
3.Solat di tengah malam
4.Berfikir/beristighfar ketika waktu sahur
5.Duduk bersama orang soleh.

Abu Laits As-Samarqandi berkata :”Kalau seseorang itu hendak selamat dari siksa kubur hendaklah melazimkan diri dengan empat perkara :

1. Menjaga solatnya
2. Memperbanyakkan bersedekah
3. Membaca al-Quran
4. Memperbanyakkan bertasbih kerana dengan memperbanyakkan bertasbih, akan dapat menyinari kubur dan melapangkannya.

Ya Allah! Bantulah kami untuk kami sentiasa mengingatiMu, mensyukuri nikmat anugerahMu, memperelokkan ibadah kami kepada Mu dan bersungguh-sungguh memperjuangkan agamaMu…

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright @ 2008 BabMusalla: Perjuangan Hidup Mesti Diteruskan | Original Template By Orca Wave Wordpress | Modified By iEn | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top