AL-QURAN FOR ALL (Part 2)



Tidak disangkal lagi di kalangan umat Islam bahawa Al-Quran Al-Karim merupakan kitab Allah yang menjadi rujukan utama bagi agama Islam itu sendiri. Bahkan ianya menjadi salah satu daripada rukun iman yang mesti diyakini tanpa syak dan ragu.

Namun, perlu difahami bahawa kitab suci Al-Quran, walaupun terdapat banyak hadis yang memerintahkan kita supaya membacanya.Tapi ianya bukan sekadar perlu dibaca. Tetapi mestilah dihayati dalam seluruh kehidupan setiap apa yang difirmankan.

Baru-baru ini ketika saya dalam perjalanan pulang dari satu program ke rumah, memandu bersendirian pada waktu hampir tengah malam. Kebiasaannya saya akan mendengar cd audio atau pilih salah satu channel radio sebagai teman ketika memandu.
Kebetulan pada waktu itu, seingat saya sehari sebelum Ramadan atau hari pertama Ramadan, saya terdengar satu forum ehwal Islam yang tajuknya berkisar tentang penghayatan Ramadan dari salah satu saluran radio yang ada dalam negara kita.

Apa yang menarik perhatian saya ialah kepada salah seorang ahli panel yang mengupas isu ini dengan mengatakan, “Ramadan adalah satu bulan yang dikenali dengan nama ‘Syahrul Quran’ atau maknanya Bulan Al-Quran kerana di dalamnya pernah diturunkan Al-Quran. Maka kita umat Islam perlu menghayati bulan ini dengan memperbanyakkan membaca Al-Quran. Tapi ada setengah pihak yang bila tiba bulan Ramadan mereka sibuk untuk mengadakan tazkirah, kuliah dan sebagainya. Itu satu tindakan yang tidak betul kerana Imam Malik (pengasas Mazhab Maliki) yang mengajar pelbagai jenis ilmu Islam di masjid nabawi pun, bila tiba bulan Ramadan beliau akan menangguhkan kelas pengajian hadis, feqah dan sebagainya dan memberi tumpuan kepada tadarus Al-Quran !.”

Ini antara petikan ucapan atau mafhum dari huraian beliau. HAIRAN !!! Bagaimana kefahaman seperti ada pada orang yang bertitle ustaz atau tokoh agama! Saya ingin mengajak saudara pembaca cuba berfikir tentang beberapa perkara yang saya nyatakan di bawah ini ;

1) Kalau kita perhatikan di dalam Al-Quran Al-Karim terdapat terlalu banyak ayat yang memerintahkan kita menyampaikan tazkirah (peringatan) sebagai contoh di dalam surah Az-Zariyaat : 55 yang bermaksud ;
“Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman”

Adakah perintah memberi peringatan ini dikhususkan pada bulan-bulan tertentu sahaja? Atau terdapat larangan untuk bulan-bulan tertentu?

2) Bukankah Allah menyebut di dalam Al-Quran antara salah satu ciri golongan yang tidak rugi pada hari akhirat ialah “orang yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar” surah Al-Asr: ayat 3.

3) Allah perintahkan kita membaca Al-Quran tidak hanya terhenti kepada membacanya sahaja. Bahkan membaca Al-Quran adalah langkah pertama untuk memahami dan menghayati isi kandungannya. Ini kerana matlamat penurunan Al-Quran itu adalah sebagai hidayah dan petunjuk bagi kehidupan manusia. Bagaimana seseorang itu boleh menjadikan Al-Quran sebagai panduan kehidupannya walhal dia tidak tahu apa yang terkandung di dalam Al-Quran itu sendiri.

Sebagai satu contoh, seseorang yang ingin memasak satu resepi makanan berpandukan Buku Resepi Masakan. Dia pandai mengeja dan membaca, tapi tidak tahu menahu tentang bahan-bahan yang disebut dalam buku tersebut.Dia dapat membaca perkataan yang tertulis seperti lada, jintan manis, bunga kantan dan lain-lain tetapi tidak tahu apa itu lada, jintan manis, bunga kantan dan sebagainya.Bahkan dia boleh menghafal bahan-bahan yang dieja ini. Bagaimana kesudahan masakannya ?!

Sudah tentu dia memerlukan seseorang untuk menjelaskan maksud bahan-bahan itu dan memberi tunjuk ajar bagaimana cara bahan-bahan itu diadun. Inilah di antara matlamat tazkirah disampaikan. Menghurai dan menjelaskan isi kandungan Al-Quran atau dengan kata lain, menyatakan yang benar itu benar dan salah itu salah menurut neraca Al-Quran Al-Karim.

4) Diriwayatkan dalam satu hadis yang mafhumnya “Tidur orang yang berpuasa adalah ibadah, dan diamnya adalah tasbih…”. Kalaulah diam dari mengeluarkan kata yang keji pun diberi pahala seumpama mengucapkan tasbih. Apakah menjelaskan Islam kepada masyarakat di bulan yang mulia ini termasuk perkara yang salah dan sia-sia ?!

5) Bukankah kita digalakkan untuk beriktikaf di rumah-rumah Allah, lebih-lebih lagi pada bulan Ramadan?. Maka, memberi dan mendengar tazkirah di masjid adalah termasuk iktikaf yang akan diberi ganjaran pahala insyaAllah…

6) Perbandingan dengan tindakan Imam Malik rahimahullah adalah tidak tepat kerana di zaman beliau masyarakat memiliki kesedaran yang tinggi tentang ilmu dan hidup beragama. Sehingga diriwayatkan bahawa khalifah yang memerintah pada waktu sangat cintakan ilmu dan majlis-majlis ilmu.Adapun di zaman mutakhir ini, nak harap masyarakat ramai sikit datang ke masjid dan surau pada bulan Ramadanlah. Maka diambil kesempatan untuk memberi kesedaran dan penjelasan tentang Islam kepada mereka.

7) Allah SWT yang memerintahkan supaya memberi peringatan (tazkirah) dengan Al-Quran sebagaimana firmanNya :

“Kami lebih mengetahui apa yang mereka katakana (dari berbagai tuduhan terhadapmu wahai Muhammad) dan engkau bukanlah seorang yang berkuasa memaksa mereka (supaya beriman). Oleh itu, berilah peringatan dengan Al-Quran ini kepada orang yang takutkan janji azabKu”. –Surah Qaaf : 45.

Justeru, dalam membaca Al-Quran Al-Karim, kita mestilah memperbetulkan niat atau dengan kata lain, mempelbagaikan niat daripada membaca kerana nak dapat pahala kepada membaca Al-Quran untuk mempelajari dan mengetahui isi kandungannya. Dalam masa yang sama, cuba semampu mungkin untuk mempraktikkan apa yang telah difahami tersebut.Kalau dapat, cuba pula mendalami rahsia-rahsia mukjizat Al-Quran melalui kajian para ulama’ untuk menambahkan lagi keyakinan kepada keagungan Kalam Allah ini.

Ya Allah! Kurniakanlah kepada kami kefahaman Islam yang syumul, serta terimalah segala amal ibadah kami…

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright @ 2008 BabMusalla: AL-QURAN FOR ALL (Part 2) | Original Template By Orca Wave Wordpress | Modified By iEn | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top