Rakyat Didahulukan ?!


KAMPUNG TANAM - Kira-kira 300 masyarakat Orang Asli Kampung Tanam, semalam, mengadakan bantahan kerana mendakwa kira-kira 21 hektar ladang kelapa sawit mereka dimusnahkan Pejabat Tanah dan Galian Pahang (PTG) serta Pejabat Tanah Daerah (PTD) Rompin.

:Pengerusi Bertindak Pembangunan Tanah Orang Asli, Othman Gundeh, 44, berkata, bantahan itu berikutan tindakan PTG dan PTD Rompin menceroboh serta memusnahkan ladang kelapa sawit mereka yang diusahakan sejak dua tahun lalu.

:Menurutnya, pihak berkenaan memberi alasan tanah itu termasuk dalam projek pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) untuk tanaman nanas.


:“Kami masyarakat Orang Asli terkilan dengan tindakan pihak berwajib yang tidak berbincang dengan kami terlebih dahulu kerana hampir keseluruhan Orang Asli hanya bergantung harap kepada projek ekonomi seperti ini,” katanya pada sidang media, di sini.

:Beliau mendakwa, pihaknya kecewa dengan tindakan pihak berkenaan yang tidak berbincang serta tidak memberi sebarang notis kepada mereka sebelum memusnahkan tanaman terbabit.

:“Lebih menyedihkan kami langsung tidak diberi notis dan amaran awal serta peringatan pihak terbabit sedangkan perkara ini boleh dibawa berbincang antara pihak berwajib dan masyarakat Orang Asli,” katanya.

:Menurutnya, pada 20 sehingga 23 Oktober lalu, pihak berkenaan tiba-tiba masuk ke ladang kelapa sawit yang diusahakan mereka untuk memusnahkan semua hasil tanaman di kawasan itu.

:“Namun kami bernasib baik kerana berjaya menghalang tindakan mereka untuk memusnahkan kesemua kira-kira 162 hektar tanah kelapa sawit yang diusahakan lebih 60 keluarga penduduk Orang Asli di lima kampung masyarakat Orang Asli di sini,” katanya.

:Beliau turut kesal dengan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) kerana gagal membantu menangani masalah itu menyebabkan hal berkaitan tanah Orang Asli tidak dapat diselesaikan.

:“Orang Asli pernah mengadu hal itu kepada JHEOA, namun tidak diendahkan menyebabkan perkara ini berlarutan sehingga kini,” kata Othman. -Sumber Sinar Harian.

Ini merupakan satu lagi episod malang yang dialami oleh rakyat yang berada di bawah kerajaan yang berslogankan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan". Ubahlah nasib anda dengan mengubah kerajaan dalam PRU Ke-13 akan datang...

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Copyright @ 2008 BabMusalla: Rakyat Didahulukan ?! | Original Template By Orca Wave Wordpress | Modified By iEn | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top